ROGER WALTHAM

Asistent al Marelui Maestru Provincial, Provincia East Kent, United Grand Lodge of England
Corespondent permanent al Revistei FORUM MASONIC în Anglia

 

 

Roger WalthamSalut încă o dată, dragi prieteni şi fraţi!

 

În ultima mea scrisoare am vorbit despre dezvoltarea canalelor de comunicaţie de-a lungul vremii şi despre cum mijloacele de comunicaţie moderne ne permit să ne conectăm direct şi eficient cu fraţii noştri – oriunde s-ar putea afla ei. Aceste mijloace – în special mijloacele digitale şi de socializare – ne asigură de asemenea o uimitoare ocazie de a ne conecta pozitiv cu cei care nu sunt masoni.

Pentru a putea îmbrăţişa deplin această incredibilă oportunitate de a promova şi explica a noastră raison d’etre lumii în mare, mai întâi trebuie să ne angajăm noi înşine la o sinceră şi onestă deschidere în legătură cu Fraternitatea noastră. Aceasta poate fi un dificil proces pentru chiar mulţi fraţi care au cunoscut şi au fost martori la iraţionala şi extrem de violenta persecutare a Francmasoneriei de către generaţii de dictatori şi opresori. Am discutat într-o scrisoare precedentă efectul enorm pe care ameninţarea nazismului l-a avut asupra Francmasoneriei engleze la sfârşitul anilor 1930 şi începutul anilor 1940, ceea ce apoi s-a dezvoltat într-o cultură a secretului, pentru generaţiile ulterioare de masoni. Această revistă v-a servit bine (şi continuă să o facă) ca un foarte important instrument de promovare a binelui Francmasoneriei către un – de altfel dezinformat şi de obicei ostil – public, iar aceasta este precis acel tip de deschidere candidă pe care noi cu toţii trebuie să o adoptăm, individual şi instituţional, dacă noi, ca fraternitate internaţională, urmează să dovedim fericitele şi beneficele efecte ale apartenenţei ca membru.

Aici, în Anglia, ne-am îmbarcat într-o campanie profesionistă, bine plănuită şi bine executată, campanie de presă şi publicitate, pentru a promova deschiderea către publicul general.

Marea Lojă Unită a Angliei mai întâi a angajat o organizaţie de cercetare independentă, Centrul pentru cercetare a Problemelor Sociale, pentru a produce un raport obiectiv terţ, intitulat “Viitorul Francmasoneriei”. Raportul a explorat, prin metode clasice de cercetare, relevanţa Francmasoneriei în lumea modernă; concluzia a fost că dacă: “…trăsătura sa (a Francmasoneriei) centrală (dragoste frăţească, ajutorare şi adevăr) sunt reţinute pentru a păstra adevăratul ‘spirit’ al Francmasoneriei, atunci viitorul său poate fi bine asigurat – pentru următorul secol sau pentru două secole cel puţin!” Raportul este o explorare comprehensivă a fraternităţii şi a modului în care se angajează în comunităţile din jurul ei. A fost realizat obiectiv de către non-masoni.

Raportul a circulat apoi pe la membri ai presei – ziare şi posturi radio – de-a lungul întregii ţări, ceea ce a condus la un periplu radiodifuzat al lui Nigel Brown, Marele Secretar, în care a fost intervievat pe larg de către jurnalişti de la un mare număr de staţii radio. Raportul de asemenea a condus la multe alte interviuri în ţară ale Marilor Maeştri Provinciali şi a echipelor lor. De exemplu, eu personal am fost intervievat de către un jurnalist de investigaţii de la cel mai mare ziar regional din sud-estul Angliei, ceea ce a dus la publicarea unui foarte pozitiv articol despre Francmasonerie.

Întreaga esenţă a campaniei PR a fost aceea de a risipi mitul public al Francmasoneriei ca “societate secretă”, prin promovarea deschiderii şi invitarea la întrebări şi discuţii despre Fraternitate; întrebările despre scopurile noastre, ceremoniile noastre, structura noastră. La toate întrebările se răspunde cu deschidere şi candoare.

Deci, acest spirit al deschiderii este cel care să prevaleze dacă trebuie să fim eficienţi în folosirea noilor mijloace digitale şi de socializare. Da, desigur, trebuie să fim înţelepţi în legătură cu maniera în care ne exprimăm, dar aceasta este una din marile lecţii predate nouă tuturor de către Francmasonerie; aceea că ar trebui tot timpul să ne comportăm cu modestie şi corectitudine. Este acea integritate tăcută, care vorbeşte enorm despre beneficul efect al apartenenţei ca membru. Lumea modernă are mai multă nevoie ca niciodată de compasiune (dragoste frăţească), altruistă grijă (ajutorare) şi integritate (adevăr).

Cu aceste lecţii constant în minte, să îmbrăţişăm această ocazie de a înhăma puterea potenţială a blogging-ului, Facebook şi Twitter, pentru a ne extinde mesajele adecvate şi cu sens în lumea largă. Explicaţi a noastră raison d’etre, invitaţi la întrebări, daţi răspunsuri. Destrămaţi miturile. Ajutaţi pe cei, până acum, neinformaţi sceptici să accepte Francmasoneria ca organizaţie merituoasă şi virtuoasă.

Să utilizăm acele canale pentru a comunica regulat unii cu ceilalţi, făcând schimb de gânduri şi idei, comentând înţelesurile exprimate alegoric în ceremoniile noastre antice, căutând sprijin local pentru fraţii şi pentru cei dependenţi, în nevoie de ajutor. Să ne încântăm de căldura şi sensul apartenenţei pe care comunitatea frăţiei internaţionale ni le oferă.

Mai sunt şi alte oportunităţi, pe lângă internet şi canalele media de socializare, pentru a ne angaja în relaţii cu semenii din comunităţile noastre. De exemplu, Lojile noastre îşi pot deschide uşile membrilor publicului din când în când. Asemenea “zile deschise” sunt o ocazie pentru publicul interesat să petreacă ceva timp explorând templul Lojii şi să pună întrebări, ceea ce asigură membrilor Lojii oportunitatea de a răspunde, să reasigure oamenii şi să explice de ce se bucură în calitatea lor de membri. Alt mod de angajare a membrilor comunităţilor locale la întâlniri faţă în faţă este cea de a fi prezenţi la evenimentele comunităţii, precum sărbătorile oraşului, expoziţii meşteşugăreşti etc, cu un mic cort-umbrelă care să prezinte pliante informative, ori un echipament de reclamă pe remorcă. Lăsaţi acei oameni să vă vadă ca parte integrantă a comunităţilor lor locale. Daţi-le ocazia să vorbească despre Francmasonerie. Îmbrăţişaţi oportunitatea de a risipi miturile. Ca rezultat, probabil veţi şi începe să recrutaţi buni oameni pentru a se alătura Lojelor locale, oameni care altfel ar rămâne rău informaţi şi oponenţi ai Francmasoneriei.

Îmi este foarte clar că toate aceste canale de comunicaţie – presa şi radioul tradiţionale, media digitală şi de socializare, implicarea în evenimente şi întâlniri faţă-în-faţă – pot fi şi ar trebui să fie deplin folosite de noi, în eforturile noastre de a destrăma miturile, de a corecta dezinformările istorice, de a dobândi încrederea largă şi acceptarea comunităţilor noastre, şi de a atrage buni oameni de calitate pentru a se alătura Lojelor noastre. De fapt, este absolut necesar chiar să facem aceasta!

Totul începe, totuşi, cu o voinţă şi încredinţare în a fi deschis şi public în legătură cu tovărăşia noastră.

Până data viitoare, prietenii mei

Roger Waltham