OCTAVIAN RADU

Maestru Venerabil al Lojii Edmond Nicolau nr. 257, Bucureşti

 

Traditie1_

Continuând traditia Lojii Edmond Nicolau de a face în fiecare an o excursie masonica în afara tarii si de a avea prilejul de a împartasi cu Fratii nostri din alte Mari Loji expe­riente masonice, în luna octombrie 2014 am fost în vizita în Istanbul, orasul aflat la Portile Orientului. Istanbulul, nu­mit pe vremuri si Constantinopole, a fost si a ramas o punte comerciala, culturala, artis­tica dar si masonica care leaga Europa de Asia. De aceasta data ni s-au alaturat în calatoria masonica si Frati din Loja Echerul de Aur sau Ion Câmpi­neanu. O bucurie la fel de mare a fost sa-l avem alaturi de noi si pe Fratele Alan Turton, în calitatea sa de membru de onoare a Respectabilei Loji Edmond Nicolau nr. 257 din Orientul Bucuresti.

 

Istorie si Masonerie

OLYMPUS DIGITAL CAMERAÎn acest oras plin de istorie ne-a fost dat sa gasim multe vestigii antice, vestigii care contin elemente deseori re-gasite si în templele masonice, simbolismul lor pastrându-se aproape neschimbat. Toate acestea ne arata ca masoneria îsi poate avea originile si în cultura si gândirea lumii antice. Un prim exemplu este chiar coloana serpuita din Cornul de Aur din Istanbul, coloana care are o asemanare artistica cu coloana ucenicului din capela de la Rosslyn. Coloana serpuita este fara îndo­iala unul din cele mai vechi artefacte care au supra­vietuit din Grecia si Roma antica, având o vechi­me de aproximativ 2500 de ani. Initial, aceasta coloana, a constituit un trofeu si a strajuit intrarea templului lui Apollo din Delphi. Aceasta coloana a fost mai apoi mutata la Constantinopole de catre împaratul Constantin cel Mare în anul 324 e.n., devenind parte a renumitului hipodrom de la Constantinopole din perioada Otomana. Nu departe de coloana serpuita se afla si obeliscul lui Teodosiu. Obeliscul lui Teodosiu este de fapt OLYMPUS DIGITAL CAMERAvechiul obelisc egiptean al faraonului Tutmes al III-lea care a fost adus de catre împaratul roman Teodosiu I în seco­lul 4 e.n., tot ca parte a hipodromului de la Constantinopole. Acest obelisc are are o istorie interesanta, fiind ridicat de Tumses al III-lea (1479–1425 i.e.n.) în partea de sud a marelui templu egiptean de la Karnak, mai apoi ajungând la Circus Maximus din Roma, ulterior fiind adus de Teodosiu la hipodromul din Constantinopole. Ceea ce este interesant de obser­vat este ca obeliscul, ca simbol al axei lumii – „axis mundi“ se afla în mai toate marile orase ale lumii cum ar fi Washington, Londra sau Paris, fiind si unul din simbolurile centrale ale celui de-al treilea grad din Ritul Scotian Rectificat – „Deponens aliena ascendit unus“.

La portile Orientului 6 webNu departe de coloana si obelisc se afla palatul Topkapi, care a fost principala resedinta a sultanilor din Imperiul Otoman timp de aproape 400 de ani (1465–1856). Aici, chiar la intrare, se poate observa firul cu plumb care arata verticala locului, element gasit în masoneria albastra indiferent de rit. Firul cu plumb este folosit în constructii înca din cele mai vechi timpuri fiind folosit ca si linia verticala de referinta care îi ajuta pe constructori sa ridice zidurile drepte. În masonerie firul cu plumb reprezinta însa si corecti­tudinea morala, verticalitatea umana, fiind si unul din instrumentele de lucru alte unui Maestru Venerabil, dar si justetea dreptatii Marelui Arhitect al Universului – în unele ritualuri de trecere la gradul 2 chiar se citeaza din Biblie când se face referire drepatea foarte stricta a lui Dumnezeu catre tot poporul lui Israel. De asemeni în crestinism în timpul liturghiei, drept-credinciosii stau în picioare (asemeni firului cu plumb) reprezentând simbolic reînvierea domnului din ziua de duminica.

Nu putem însa sa încheiem cu simbolurile masonice gasite în timpul vizitei în Istanbul fara a mentiona si Hagia Sofia, o veche biserica crestina de rit grec-orto­dox, devenita mai apoi moschee imperiala ca în cele din urma din 1931 sa devina muzeu. Asa cum în templele masonice gasim pe altarul juramintelor cartile sfinte alte tuturor confesiunilor celor aflati în acel moment în Loja, la fel si în Ayasofya gasim simboluri atât cresti­ne pictate pe ziduri (heruvimi, Sfânta Feciara cu Pruncul…) cât si elemente islamice cum ar fi cele 8 medalioane pe care se afla scrise numele lui Alah, profetului Mahomed, celor doi nepoti ai acestuia si a patru califi. Ceea ce este foarte interesant de remarcat este faptul ca biserica a fost dedicata Întelepciunii lui Dumnezeu, a Cuvântului, sarbatoarea patronului Bisericii, a Cuvântului, având loc pe 25 Decembrie, atunci când s-a întrupat Cuvântul.

 

Marea Loja a Turciei

Masoneria turca a aparut înca din secolul al XVII-lea, când undeva lânga turnul Galata a fost fondata de catre negustorii veniti din Levant (în marea lor parte geno­vezi) în 1721 prima loja masonica. Cu toate ca existenta ei este atestata, numele Lojii a fost pierdut.

Dezvoltarea masoneriei în Turcia pâna la forma ei din ziua de azi a avut loc în cinci mari etape. Într-o prima etapa, un numar de Loji au început sa apara în timpul Imperiului Otoman, dar acestea nu erau orga­nizate intern ci aveau un management organizat din afara Imperiului. Toate acestea se datorau Sulta­nului Abdul Hamid, care a împiedicat în mod sistematic organizarea interna a Lojilor masonice. O a doua peri­oada de dez­voltare a avut loc între 1909-1935, începând cu abdi­carea lui Abdul Hamid si continuând cu pre­luarea puterii politice de catre Masoni. Pentru a se integra mai bine, lojile locale conduse din exterior au luat pentru prima data o identitate nationala, astfel încât existenta lor a devenit mai bine asimilata de catre oameni.

Pe 3 martie 1909, supremul Consiliu al Turciei (1861) aflat în adormire a fost re-activat iar acest Suprem Con­siliu a consacrat 4 Loji turce plus 3 italiene, 2 frantu­zesti, 1 spaniola si alte doua egiptene. Toate aceste loji nou consacrate au alcatuit la 1 August 1909 Marea Loja a Turciei, primul Mare Maestru devenind Mehmet Talat S. Pasha (care ulterior a ajuns si Prim Ministru).

O a treia perioada a avut loc între 1935 si 1948. În 1935 presedintele Ataturk a ordonat închiderea tuturor Lojilor masonice în baza ideii ca acestea ar avea intentii distructive controlate din exterior, astfel încât Marea Loja a Turciei a intrat în adormire. Aceasta intrare în adormire a fost doar oficiala, ne-oficial Masonii conti­nuând sa îsi desfasoare pe ascuns activitatea în Loji.

Cea de-a patra perioada a fost între 1948-1966, când activitatile masonice au renascut si s-au intensificat în doua directii, pe ritul Scotian si pe cel Francez. Ultima perioada, din 1966 pâna în ziua de astazi Marea Loja a Turciei a devenit tot mai puternica, mai bine organi­zata, ajungând la 18.000 de membri si peste 250 de Loje.

 

Tinutele Ritualice Comune

Pe durata sederii noastre în Turcia am avut placerea de a participa la doua Tinute de o înalta clasa, una a unei loji de limba engleza, iar cealalta a unei loji de limba turca.

Loja Freedom nr. 35 este singura Loja de limba engleza din Istanbul, fiind fondata înca din 1961. Loja Freedom lucreaza în ritualul turcesc care este în cea mai mare parte bazat ritualul scotian modern cu unele in­fluente si adaugiri din ritualurile francez si Schroeder. Loja Freedom nr. 35 este una din cele trei Loji din Turcia care lucreaza în limba engleza. Aici am avut marea surpriza si placere sa-i întâlnim la o tinuta comuna si pe Fratii englezi din Loja Mandate nr. 4258 din Londra, aceasta fiind si Loja geamana a Lojei Freedom din Istanbul. De asemeni am avut si onorea de a-l cunoste si pe Maestru Venerabil al Lojei Mandate, Ali Ihsan GOREN, un englez de origine turca, lucru care a consolidat si mai puternic legatura de prietenie dintre cele doua Loji. În cadrul acestei Tinute speciale desfasurate sub ciocanul M.V. Servet Firat a avut loc si o conferinta intitulata „The Power of Two: Anglo-Saxon and Turkish Freemasonry“, o conferinta în care a fost facuta o analiza comparata ritualurilor de gradul 1 practicate de catre cele doua Loji gemene. Întreaga Tinuta s-a bucurat si de prezenta Marelui Maestru din Trecutul Imediat a Marii Loji a Turciei, P.R. Frate Remzi Sanver. Fratele Remzi a subli­niat pe final, facând referire la diferentele dintre cele doua ritualuri analizate anterior, ca marea putere a Masoneriei sta în diversitate, iar marea forta a unei Mari Loji sta în flexibilitatea si în puterea ei de a se adapta vremurilor.

Loja Kultur nr. 2 este una dintre cele mai vechi Loje din Istanbul, a doua ca vechime din Turcia, activând înca din 1948. Aici am asistat la o Tinuta Rituala condusa impecabil de M.V. Ufuk Denzici, în cadrul careia am observant foarte multe similitudini între ritualul practicat în MLNR si cel practicat în Lojile turcesti. În aceeasi tinuta a fost prezentate a plansa de arhitectura a Fratelui Bekir BEKIROGLU intitulata „Man’s Greatest Enemy is His Soul“ – „INSANIN EN BÜYÜK DÜSMANI NEFSIDIR“, facând o analiza a spiritului uman, atât din punctul de vedere al culturii civilizatiilor antice (mesopotamieme, egiptene, grecesti sau romane) cât si din punct de vedere filozofic.

Nu as dori sa povestesc mai multe despre aceste Tinute, deoarece trairile experimentate în timpul acestor Tinute nu pot fi La portile Orientului web 2descrise în cuvinte, ele trebuie simtite de fiecare Frate care participa la astfel de evenimente masonice. Dar pot sa încurajez pe oricare Frate care ajunge în Turcia sa viziteze lojele locale, fie de limba engleza sau de limba turca, unde va fi primit cu mare prietenie si va avea parte de momente de neuitat.

Aceasta a fost interesanta aventura masonica de la portile Orientului a Fratilor Lojii Edmond Nicolau nr. 257 din Orientul Bucuresti, o aventura plina de maso­ne­rie, istorie, fratie si cultura. O aventura dintr-o regiune în care Francmasoneria combina într-un mod unic spiri­tualitatea orientala cu practicile europene.