CLAUDIU IONESCU
de vorbă cu

THOMAS JACKSON

Bună seara, dragul meu Frate Tom, și îți mulțumesc că ai acceptat întâlnirea pe Zoom! În primul rând, Tom, crezi că omenirea are astăzi nevoie de Francmasonerie la fel de mult ca în trecut?
Nu cred că există vreo perioadă din istorie, din trecut sau din viitor, în care omenirea să nu aibă nevoie de Francmasonerie. Nu se poate contesta faptul că obiectivul filosofic al Francmasoneriei – acela de a-i face mai buni pe oamenii buni – a contribuit la evoluția societăților civile. Indiferent cât de mult va mai exista lumea, indiferent cât de mult va mai exista Francmasoneria, nu poate exista nici o perioadă istorică în care obiectivul filosofic al Francmasoneriei să nu poată fi în folosul societății.
Care este poziția omului modern față de Francmasonerie?
Cred că pentru a răspunde la o astfel de întrebare trebuie aproape întotdeauna să începi de la zona geografică în care există Francmasoneria. Un lucru pe care l-am învățat în timpul călătoriilor mele prin lume este că Francmasoneria joacă un rol important, însă rolurile pe care le joacă sunt diferite în diferitele zone ale lumii. Din nou, atitudinea omului modern față de Francmasonerie depinde de zona geografică în care există Francmasonerie. Să-ți dau un exemplu. Fără îndoială că în mare parte din lume Francmasoneria joacă încă un rol important, iar relația omului modern cu ea depinde de gradul ei de expunere și de nevoia în societate. De exemplu, astăzi, în America de Nord – fiind cetățean al Statelor Unite sunt mai informat cu privire la ce se întâmplă acolo – cred că atitudinea omului modern față de Francmasonerie este pur și simplu aceea că marea majoritate nici nu știu măcar că Francmasoneria există. Într-o vreme, în America de Nord Francmasoneria a fost un actor esențial în dezvoltarea societății americane. De fapt, e foarte probabil ca structura democratică a țării noastre să fi fost influențată în mare măsură de francmasoni, așa că nu mă feresc să spun că America de astăzi este rezultatul atitudinilor masonice.
E limpede că mulți dintre marii patrioți ai Americii de Nord au fost francmasoni, iar influența lor a contribuit mult la structurarea societății democratice în America. Dacă mergem în alte zone din lume, atitudinea față de Francmasonerie diferă, depinde din nou de zona despre care vorbim. În Europa de Vest, de exemplu, Francmasoneria joacă încă un rol important în felul cum operează societățile vest-europene.
Dacă mergi în Australia, Australia seamănă mult mai mult cu Francmasoneria americană, astfel că respectul lor, atitudinea față de Francmasonerie nu sunt la fel de importante ca în Europa de Vest.
În Europa de Est, din nou, există o situație diferită. Francmasoneria din Europa de Est este relativ tânără, prin urmare probabil că joacă – sau, cel puțin, poate juca – un rol mai important în evoluția societăților est-europene.
Dacă mergi în America Latină, Francmasoneria a jucat și continuă să joace un rol important în societatea latino-americană. Probabil că în America Latină provocările pentru Francmasonerie sunt mai mari decât în restul lumii, din mai multe motive. În primul rând, în America Latină structura sociologică este complet diferită, prin urmare există o rezistență la influența masonică în mare parte din teritoriul Americii Latine. Totuși, continuă să joace un rol esențial în societatea noastră.
Biserica Romano-Catolică nu a fost niciodată o mare susținătoare a Francmasoneriei, emițând o bulă papală în secolul XVIII, chiar când Francmasoneria căpăta o structură.
În toate țările din America Latină religia dominantă este cea catolică, și totuși Francmasoneria izbutește să joace un rol esențial în evoluția lor.